Page tree
Skip to end of metadata
Go to start of metadata

نظرسنجی يكی از شیوه‌های جمع‌آوری داده به‌شمار می‌آید و روش ارزشمندی برای آگاهی یافتن از نظر مردم درباره تقریباً هر موضوعی است. شما با طرح یک پرسشنامه مناسب می‌توانید داده‌های لازم را با حداقل خطا جمع‌آوری کرده و محصولات و خدمات خود را دقیقاً به آن سمتی هدایت کنید که بازار هدفتان انتظار دارد.

در این راهنما، برخی اصول طراحی يک پرسشنامه خوب معرفی می شود.

چه چیزهایی می‌خواهید بدانید؟

قبل از اینکه حتی اولین سوال را بنویسید، بسیار مهم است که یک ایده خیلی روشن درباره آنچه پرسشنامه شما قصد دارد بدست آورد داشته باشید و در مورد چیزهایی که برای رسیدن به آن اهداف لازم است از مخاطب استخراج شود فکر کنید. همچنین به چگونگی تحلیل هر سوال برای رسیدن به نتایج مورد نیاز خود بیاندیشید.

 

به یاد داشته باشید که بین چیزهایی که لازم است بدانید و چیزهایی که خوب است بدانید تفاوت است.

 

افزایش شانس موفقیت

هدف طراحی پرسشنامه عبارتست از: ۱) بدست آوردن حداکثر پاسخ‌های ممکن که ۲) قابل استفاده و دقیق هستند. برای حداکثر کردن سرعت پاسخ:

  • پرسش‌ها حتی المقدور خلاصه و مفید باشد.
  • از آوردن سوالات تکراری خودداری کنید.
  • تعداد پرسش‌هایتان نباید به گونه‌ای باشد که مخاطبین شانسی جواب آن را بدهند.
  • پرسش‌هایتان باید سیر سریالی داشته باشند. یعنی یک موضوع در سوالات پشت سرهم و ترتیبی پرسیده شوند.

 

قواعد کلی هنگام نوشتن سوالات

پرهیز از جهت‌دهی به پاسخ‌ها:  از عباراتی مانند "بهتر نیست که..." در طرح سوال استفاده نکنید.

خاص باشید: از کلماتی مانند " معمولا"، "اغلب"، یا "به طور منظم" پرهیز کنید.

از عبارات خاص یک صنف یا عبارات مصطلح پرهیز کنید: مطمئن شوید که زبان شما برای همه سطوح سواد قابل فهم است.

از سوالات دوتایی در یک سوال پرهیز کنید: " آیا شما از بازی‌های هیجانی و فکری لذت می برید؟" در هر لحظه از زمان تنها یک سوال بپرسید.

از استفاده تو در توی عبارات منفی بپرهیزید: برای مثال به جای سوال از مخاطب در مورد اینکه آیا با عبارت منفی، " بازی نباید فقط برای گروه سنی خاصی باشد؟" موافق است، از عبارت مثبت، " بازی باید برای گروه سنی خاصی باشد؟" استفاده کنید.

سوالات دشوار یا ناراحت کننده را مدیریت کنید: برای تشویق به پاسخ بیشتر به سوالات دشوار, توضیح دهید که چرا نیاز به دانستن چنین اطلاعاتی دارید. مثلا، " بسیار کمک کننده خواهد بود اگر شما اطلاعاتی در مورد سنتان بدهید تا بتوانیم پاسخ های شما را در زمینه ... به کار گیریم"

مطمئن شوید که انتخاب‌های متقابل انحصاری هستند: برای مثال، " در هفته چند بار از این برنامه استفاده می‌کنید: ۰-۵، ۶-۱۰، ۱۱-۱۵، بالای ۱۵" را به جای " ۰-۵، ۵-۱۰، ۱۰-۱۵..." به کار گیرید.

ترجیحا تعداد گزینه‌ها را فرد انتخاب کنید: اگر بی‌تفاوتی پاسخ‌دهنده نسبت به سوال مهم است، حتما تعداد گزینه‌ها فرد باشد تا حالت وسط نمایندهٔ بی‌تفاوتی باشد.

 

ترتیب سوالات

هنگامیکه لیست سوالاتتان را تهیه می‌کنید، نیاز است که به ترتیب آن‌ها نیز بیاندیشید. چند قانون کلی عبارتند از:

  • برخی آیتم‌های مهم را در نیمه اول پرسشنامه قرار دهید. بسیاری از مردم، پرسشنامه را کامل نمی‌کنند. این تضمین خواهد کرد که شما بیشتر اطلاعات مهم را از این دسته مخاطبان خواهید گرفت.
  • با سوالات آسان شروع کنید. این مخاطبان را تشویق می‌کند که با پرسشنامه پیش روند.
  • از کل به جز بروید.
  • از سوالات واقعی به انتزاعی بروید.
  • اطلاعات فردی و شخصی را به انتها منتقل کنید.

نحوه استفاده در مایکت

شما در پنل توسعه‌دهندگی خود می‌توانید با کلیک بر هر برنامه، در نوار بالای صفحه، بخش نظرسنجی را مشاهده نمایید. در این قسمت می‌توانید سوالات خود را طرح کرده و حتی از سوالات پیشنهادی مایکت استفاده نمایید.

(tick)در کلاینت مایکت، کاربران بعد از ثبت نظر و امتیاز به برنامه، در صورتی که شما نظرسنجی داشته باشید دیالوگ پاسخ به سوالات را مشاهده خواهند کرد، و می‌توانند به هر تعداد از آن‌ها پاسخ دهند.

                      

(tick)شما نیز می‌توانید تعداد افرادی که به هر سوال و هر گزینه پاسخ داده‌اند و همچنین نمودار آن را در همین بخش از پنل خود مشاهده نمایید.

                               

  • No labels
Write a comment…